اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شناسایی 40آفت در علوم انسانی/پایان‌نامه‌هایی که مدفون الی ابد می‌شوند!

دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم از شناسایی 40آفت در حوزه علوم انسانی و هنر خبر داد و از پایان‌نامه‌هایی گفت که در کتابخانه‌ها مدفون الی ابد می‌شوند!

شناسایی 40آفت در علوم انسانی/پایان‌نامه‌هایی که مدفون الی ابد می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، میرباقری فرد شامگاه شنبه در نشستی که به بررسی وضعیت علوم انسانی و هنر در دانشگاه‌های کشور با حضور اعضای هیات علمی دانشکده‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه شیراز اختصاص داشت، اظهار داشت: سالانه 15 هزار مقاله در حوزه علوم انسانی و هنر منتشر می‌شود، 7 تا 8 هزار پایان‌نامه دکتری و 70 تا 80 هزار پایان‌نامه ارشد اما از این فرصت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس تحقیق شورای توسعه در وزارت علوم، حجم قابل‌توجهی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در کتابخانه‌ها مدفون الی ابد می‌شوند و جز فارغ‌التحصیل کردن دانشجویان، هیچ فایده‌ای ندارد.

دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از حدود 4 و نیم میلیون دانشجوی کشور؛ هم‌اکنون نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار نفر در رشته‌های علوم انسانی و هنر مشغول تحصیل هستند که این میزان برابر 58 درصد از کل دانشجویان است.

وی افزود: از حدود 55 هزار اعضای هیات علمی کشور، بالغ‌بر 24 هزار نفر را اعضای هیات علمی علوم انسانی و هنر تشکیل می‌دهند که برابر 37 درصد اعضای هیات علمی کشور است.

 میرباقری فرد اظهار داشت: مقایسه درصد دانشجویان (58 درصد) و اعضای هیات علمی (37 درصد) رشته‌های علوم انسانی و هنر؛ نشان‌دهنده توزیع نامتوازن درصد استاد و دانشجو در این رشته‌هاست.

دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در خصوص انتشار مقالات نیز، 95 درصد مقالات رشته‌های علوم انسانی و هنر در ISC و 5 درصد آن‌ها در ISI قرار دارد و این نمایانگر آن است که در حوزه ی نشریات خارجی وضعیت مطلوبی نداریم.

 میرباقری فرد تصریح کرد: در حوزه فناوری، وضعیت رشته‌های علوم انسانی و هنر، به‌کلی نامطلوب است و این در حالی است که زیرساخت‌ها و منابع انسانی فراوانی در این زمینه داریم.

دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در ادامه سخنانش در جمع اساتید دانشگاه شیراز اظهار داشت: 40 آسیب و آفت جدی در این شورا شناسایی‌شده و برای آن نیز راهکارهای عالمانه در نظر گرفته‌شده است.

وی، برنامه محور نبودن و هدفمند نبودن پژوهش‌های علوم انسانی و هنر را نخستین آسیب این حوزه اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون علوم انسانی به‌صورت انتزاعی در دانشگاه‌هاعمل می‌کنند و پیوند ساختاریافته‌ای با جامعه ندارند.

 میرباقری فرد گفت: ازنظر کمّی، شاخص تولید علم در علوم انسانی و هنر از وضعیت خوبی برخوردار است اما علیرغم این کمیّت، اثربخشی دیده نمی‌شود.

وی برای اثبات این سخن به ارائه آمار سالانه ی مقالات و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی پرداخت گفت: سالی 15 هزار مقاله در حوزه علوم انسانی و هنر در کشور منتشر می‌شود، 7 تا 8 هزار رساله دکتری و 70 تا 80 هزار پایان‌نامه ارشد در دانشگاه‌های سراسر کشور دفاع می‌شود؛ اما کجا از این فرصت استفاده کرده‌ایم؟

میرباقری فرد با تأکید بر ضرورت تغییر نگرش‌ها و رویکردها، چالش محور کردن پژوهش‌ها، ایجاد رویکرد کاربردی و پاسخگویی به نیازهای جامعه؛ خاطرنشان کرد: این موارد باید به‌عنوان گفتمان غالب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها درآید؛ چراکه مهم‌ترین مسائل جامعه مربوط به علوم انسانی است.

انتهای پیام/76018

  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول